Als alles over een paar weken weer ‘normaal’ is, gaan we dan weer uren overleggen in een zielloos zaaltje?
(dit schreef ik voorjaar 2020… is het nu dan wel aan de orde om erover na te denken?)
In het voorjaar van 2020, tijdens de eerste golf, schreef ik:
Waar wil je als organisatie mee gestopt blijven?
Ik merk dat ik mijn corona-zorgen af en toe parkeer — zorgen om mijn zieke vader, vrienden die het zwaar hebben. En dan benut ik deze tijd: onderzoek voor mijn boek over goed stoppen met dingen in teams en organisaties.
Als stopstrateeg kijk ik gefascineerd naar hoe onze organisaties het in deze crisis doen.
We stoppen opeens met van alles.
Zoals bij elkaar komen. Je hoeft opeens niet meer 8 uur per dag 5 dagen per week naar een kantoor.
Onvoorbereid vergaderen. Over niet urgente dingen. Met ongeïnteresseerde mensen. Op tal van plekken ‘gewoon’ gestopt.
Alles langs iedereen laten gaan voor er een besluit is.
Wekenlang overleg over een ‘plan van aanpak’.
Ook: de roddel bij de koffieautomaat. (Al gaat die op whatsapp vast door.)
Triviale besluiten ‘tegen je manager aanhouden’.
Lange reistijd naar klanten.
(En: registreer je nog je uren?)
En ja, het geeft stress.
Al die inlogcodes van al die nieuwe tools. Je komt om in de ‘timemanagementtips’. Werk en prive: het is één grote brij.
Even terloops sparren is lastig. Online meetings zijn ongelofelijk vermoeiend.
Het verschil tussen mensen met en zonder kinderen is nog nooit zo duidelijk geweest. Net als het schuldgevoel over dingen die niet lukken.
Je bent het overzicht kwijt. De verwachtingen zijn te hoog.
Jullie missen je vaste routines. En elkaar!
Maar het levert ook iets op.
“Bestuurders hebben opeens tijd voor reflectie.”
— Martine
“Ik ben als directeur véél zachter op de relatie geworden. Maar tegelijk veel harder op onze manier van werken: ik tolereer het niet langer als we maar een beetje aanmodderen.”
— Karlijn
“De limiet van 40 minuten bij de gratis versie van Zoom heeft een einde gemaakt aan oeverloze, inefficiënte vergaderingen”
— Marieke
“Naar klanten toe reizen, blijkt niet altijd nodig.”
— Michel
“We stellen prioriteiten. We weten wat echt belangrijk is, de rest is ruis.”
— Maike
“We zitten niet meer bij verschillende klanten - dat is goed voor de onderlinge samenwerking.”
— Pieter
“De communicatie met collega’s is nu juist beter. ”
— Nancy
Waar zijn júllie in deze crisis mee gestopt waar je mee gestopt wilt blijven?
Hoe heerlijk zou het zijn als jullie gestopt kunnen blijven met de dingen waar jullie (eigenlijk) altijd al mee wilden stoppen?
Makkelijk is dat niet!
Stoppen is moeilijk.
Gestopt blijven is nog veel moeilijker.
“Ik moet het nog zien, wat we hiervan kunnen vasthouden als alles over een paar maanden weer ‘normaal’ is.”
Dit is de tijd om de eerste stappen te zetten.
Benut deze tijd. Voor onderzoek naar de echte ervaringen van medewerkers. Voor het goed bekijken van experimenten die je nu - noodgedwongen - aan het doen bent. Voor preciezer bepalen wat er gestopt is, en wat dat oplevert. Welke moeite het kost.
Start nu met de stopstrategie voor je organisatie
In boek Stop. Stopstrategie voor organisaties vind je de 5 stappen van de stopstrategie. Benut deze gekke tijd!
Direct met Marije aan de slag
Kun je niet wachten? We kunnen al beginnen met stoppen. Bijvoorbeeld met een online stopsessie met je team, of een goed gesprek over hoe je als manager stoppen ‘normaal’ kunt gaan maken in jouw organisatie.
marije@goedstoppen.nl
06 46 74 19 03